A francia családi vállalkozás tulajdonában álló malmot öntödévé alakítják és 1810 - től késztermékek gyártásába kezdenek. Szerszámokat, például fűrészeket gyártott elsősorban, bár a varrógépek, az abroncsszoknyák, a pápaszemrugók ugyanúgy a repertoárhoz tartoztak, mint a különböző háztartási eszközök például kávédaráló. Már 1858-ban a Peugeot jelképe volt az oroszlán. Vagyis bőven az automobilok megjelenése előtt. A fogak ellenállását, a penge rugalmasságát és a vágás gyorsaságát jelképezte. Közel kétszáz éves gépipari történetével a Peugeot a világ autós kalandjának egyik úttörője.
Ma ötvenmillió legyártott autónál tart, ez jelenleg a világ autópiacának éves mennyiségét teszi ki. Kezdetben az autók mellett elkötelezett családi eredetű vállalat - 1810-től működik - számos olyan eszközt készített, melyek hasznosak voltak a háztartásokban és a barkácsolásnál. 1889-ben aztán, a Párizsi Világkiállításon a Peugeot bemutatta az első gőztriciklijét - Serpollet Peugeot -, s ez az esemény meghatározta a vállalat jövőjét. 1891-ben már forgalmazni kezdték az első Peugeot automobilokat, 4 évvel később pedig Type 7 nevű modelljük megnyerte a világ első autóversenyét, a Párizs-Bordeaux-Párizst. S ezzel megkezdődött az oroszlános márka felemelkedése...
Már 1920 előtt, az „automobil-találmányok" fellendülésének korszakában szokatlanul széles modellpalettát kínált a Peugeot, a személyautók mellett teherautót, szállító-omnibuszt is árult a gyár. Sőt, a versenyzésből is rendesen kivette a részét, 1913-ban Jules Goux egy L76-os volánja mögött megnyerte az indianapolisi 500 mérföldes versenyt. 1925-ben már a százezredik autónál tart a francia autógyár, a termelés Lille-ben, Valentigney-ben, Audincourt-ban és Beaulieu-ban folyt. Hamarosan azonban a Peugeot „elfoglalja" mára híressé vált székhelyét, Sochaux-t.
1929-ben a 201-es típus megjelenése új "Márka modell-elnevezési rendszert" nyitott a gyár történetében: az első szám a méretet, a harmadik az időrendiséget jelzi, a nulla pedig a számozás tagolását szolgálja, nem a kurbli behelyezését.... A rendszer ugyan a mai napig él, de a 201-es elsősorban nem emiatt jelentett műszaki fordulópontot, hanem azért, mert ez volt az első független kerékfelfüggesztésű autó a világon.
1934-ben pedig a 401 Eclipse az első cabriolet, csomagtartóba rejthető merevtetővel...
Májusban bemutatják a hathengeres 601-es luxus modellt.
A „sochaux-i rakéta" is általános megdöbbenést keltett 1935-ben, a 402-est rendkívül áramvonalas, lendületes vonalvezetés és hűtőrács mögé rejtett fényszórók jellemezték. Két évvel később Le Mans-t is „meghódítja" a Peugeot, igaz, ekkor még nem sok babér terem a 24 órás viadalon a három 302 DS Speciale Sportnak (hetedik, nyolcadik, tizedik helyezés), legalábbis a következő évhez képest, amikor egy 402-es DS Speciale Sport a dobogó legfelső fokára állhatott.
1938-ban a 402 Darl'Mat első helyen végez kategóriájában (1500-2000 cm3) a Le Mans-i a 24 órás futamon.
1938 Februárban bemutatkozik a 202.
1948-ban aztán megérkezett a 203-as, mely a strapabírósága miatt igen nagy népszerűségre tett szert az egész világon, ráadásul számtalan karosszériaváltozatával (kabrió, kupé, családi...) minden igényt képes volt kielégíteni.A négyhengeres 203 különlegessége a sorozatgyártású autókban akkoriban még ritkán alkalmazott, rozsdamentes ötvözetből készült, félgömb alakú hengerfej és a szelepek V elrendezése, központi helyzetű gyertyákkal. A 203 szerkezetileg is újít: ez az első Peugeot, amelynek karosszériája önhordó.
A Pininfarina által megrajzolt 403-as sikere azonban még ezen is túltett, egymilliónál is többet értékesítettek belőle, miközben két jelentős műszaki újdonsággal is büszkélkedhetett: ez volt az első tömeggyártású dízelautó, hűtőventilátora pedig automatikusan működésbe lépett a hűtővíz hőmérsékletének függvényében. A 203 és a 403 orráról lekerül az oroszlánszobor, mert a hatóságok szerint veszélyezteti a kerékpárosok és a gyalogosok biztonságát.
A 60-as évek modelljei szintén emlékezetesek maradtak: a befecskendezéses motorral szerelt 404-es úttörő volt a francia modellek között. Bemutatják a Jaeger automata kuplunggal szerelt 404-et.
A 204-es keresztben elhelyezett alumínium-motorral, felülfekvő vezérműtengellyel, négy független kerékfelfüggesztéssel és első tárcsafékekkel büszkélkedhetett. Eközben a Peugeot folytatja nemzetközi terjeszkedését, míg 1965-ben Franciaországon kívüli eladásai a termelés 40 %-át teszik ki, addig 1973-ban ugyanez az arány már eléri az 54 %-ot.
1968-ban, a Peugeot történetében új szakaszt nyit a Párizsi Autószalonon debütált felsőkategóriás 504-es, melyet egy évvel később az Év autójának választott a szakmai zsűri. A négy különböző karosszériával forgalmazott modellből több, mint 3,6 millió példány készült, összeszerelése egészen 2006-ig folytatódott Nigériában. Ez és a 404-es Afrika egy-egy emblematikus autójává vált, mindkettő számtalan sikert könyvelhetett el a különösen kegyetlen viszonyok között zajló Kelet-Afrikai Szafari Rally-n.
1972 Októberben a Párizsi Autószalonon tekintheti meg először a nagyközönség a Peugeot új kisautóját, a 104-et. A világ legrövidebb négyajtós kiskocsiját Mulhouse-ban gyártják
1975-ben a Peugeot 604-es új felsőkategóriás limuzinjának bemutatása márciusban a Genfi Autószalonon. '79-ben bemutatják a 604 turbódízel változatát. Ez az első ilyen típusú gépjármű az európai piacon.
1977-ben bemutatják a 305-öt
1979-ben megjelenik az 505.
Az igazán nagy dobást azonban az 1983-as év hozta meg, a fantasztikus 205-ös megszületésével. Kedvelték a vásárlók, szerették a versenyzők, imádták a rajongók... 5,3 milliót gyártottak belőle, a Peugeot megmentője volt. Sportváltozatai mindenhol győztek, mindegy, hogy milyen szakágban indultak.
1987 Májusában a Peugeot bemutatja a 405-öt. Az elegáns megjelenésű modell tízféle változatban, benzines vagy dízelmotorral kapható.
1989-ben a Frankfurti Autószalonon látható először a márka luxuslimuzinja, a 605.
|